تأثیر عوامل قلبی و عروقی بر خطر ابتلا به COVID-19

16نوامبر 2020-  محققان دانشگاه کوئین مری لندن از یک رویکرد جدید برای بررسی اثرات عوامل خطر قلبی عروقی بر خطر ابتلا به عفونت COVID-19 استفاده کردند.

تاکنون چندین مطالعه مشاهده ای ارتباط بین عوامل خطر قلبی عروقی (مانند چاقی، فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا) و شدت COVID-19 را گزارش کرده اند. با این حال، این مطالعات به دلیل طراحی مشاهده ای، نمی توانند رابطه ی علّی و معلولی را اثبات کنند.

در این مطالعه جدید، که در مجله علمیFrontiers in Genetics ، منتشر شده است، محققان از رویکرد جدیدی به نام "Mendelian Randomisation" استفاده کردند، که از اطلاعات ژنتیکی فردی، برای بررسی تأثیر عوامل خطر قلبی عروقی بر خطر عفونت COVID-19، استفاده می کند.

نویسنده اصلی این مقاله، دکترNay Aung  از دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: نتایج ما نشان می دهد که افرادی با شاخص توده بدن بالاBMI) ، که نشانگر چاقی است)، و مقادیر بالایی کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کمLDL) ، که همچنین به عنوان کلسترول "بد" شناخته می شود) در معرض خطر ابتلا بهCOVID-19 ، هستند. به نظر نمی رسد که سایر عوامل خطر قلبی عروقی (فشار خون بالا و دیابت) خطر COVID-19 را افزایش دهند.

او افزود: یافته های ما از استفاده از BMI و کلسترول LDL، به عنوان معیارهای مهم در کنار سایر ویژگی های شناخته شده (مانند سن و قومیت) در ارزیابی خطر آسیب پذیری در برابر عفونتCOVID-19  پشتیبانی می کند.

این یافته ها ممکن است بر روی سیاستهای بهداشت عمومی تأثیر بگذارد، به موجب آن افراد چاق و یا مبتلایان به چربی خون شدید در جمعیت عمومی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند نیاز به فاصله گذاری اجتماعی یا محافظت دقیق تری دارند.

علاوه بر این، مطالعاتی برای ارزیابی نقش درمانهای اصلاح کننده ی کلسترول در طول بیماری یا در زمان بستری شدن در بیمارستان می تواند برای ارزیابی تأثیر بالقوه ی این عوامل بر نتایج COVID-19، طراحی و انجام گردد.

منبع:

Frontiers in Genetics, 2020; 11 DOI: 10.3389/fgene.2020.586308

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/11/201116112903.htm